Halaman

Air Zam Zam


Setiap mereka yang balik dari tanah suci pasti akan mendapat 10 liter air zam-zam yang diberikan. Kalau dulu dalam botol empat segi yang tebal tetapi kini pembungkusun telah difranchisekan. Lebih kemas, cantik dan selamat. Botol dengan penutup yang telah diseal, kemudian dimasukkan ke dalam plastik yang juga telah diseal dan akhir sekali masuk ke dalam kotak. Balik tempohari kami membawa enam botol yang jumlah keseluruahan sebanyak 60 liter. Tidak termasuk botol-botol kecil yang aku bawa ketika pergi untuk bersolat di Masjidilharam dan mengisi balik dengan air zam-zam ketika pulang dari solat. Botol kecil itu aku masukkan ke dalam luggage. Puas kami dengan air zam-zam kali ini.


Beginilah botolnya - isinya telah diagihkan kepada saudara-mara-rakan-taulan. Botol yang kosong dua anak dara aku gunakan untuk mengisi air masak untuk kegunaan ketika di asrama.
Apa yang membezakan minum air zam-zam dengan air minuman biasa? Ianya sunat berdiri dan mengadap qiblat ketika minum manakala air minuman biasa makruh minum berdiri. Betapa istimewanya air dari sejarah Nabi Ismail dan Siti Hajar dulu. Air yang tidak ada tolok banding akan istimewanya tidak pernah surut walau berjuta umat manusia yang menggunakannya.

Zamzam Project - Inilah dia labelnya

Sisi satu lagi - Label dalam bahasa Arab

Not suitable for air shipping - Tetapi beratus-ratus liter terbang bersama dengan jemaah. Syukur tidak ada apa-apa yang terjadi.
Doa minum air zam-zam: -

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْماً ناَفِعاً وَرِزْقاً وَاسِعاً وَشِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءِ وَسَقَمٍ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
 Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang luas dan kesembuhan dari segala penyakit dengan berkat rahmatMu wahai dzat yang maha penyayang’.


~~  Rindu untuk menikmati air zam-zam sambil berdiri mengadap kaabah. ~~

Sumber : http://zakiepurvit.blogspot.com

Artikel Terkait

No comments:

Post a Comment